BIL
|
AHLI
SUNNAH
|
SYIAH
|
1
|
Al-Quran adalah
terpelihara dan bebas daripada kekurangan mahupun penyelewengan.
|
Al-Quran yang ada
sekarang ada kekurangannya dan terseleweng.
|
2
|
Beriktiqad bahawa
penafsiran Al-Quran hendaklah berpandukan pada apa yang datang daripada Nabi
SAW.
|
Berpendapat penafsiran
Al-Quran hendaklah berpandukan daripada apa yang telah diriwayatkan ahli al-bait dengan
riwayat-riwayat yang mencela para sahabat dan mendakwa Imam Ali sebagai tuhan
serta imam selepasnya.
|
3
|
Al-Quran diturunkan
sepenuhnya ke atas Rasulullah SAW, tiada kekurangan padanya dan tiada kitab
lain selepasnya.
|
Beriktiqad bahawa di sana
ada mashaf yang diturunkan selepas kewafatan Nabi SAW dan dinamakan mashaf
Fatimah.
|
4
|
Sunnah Nabi adalah apa
saja yang datang daripada Nabi sama ada percakapan, perbuatan mahupun taqrir.
|
Mengatakan bahawa
percakapan Imam 12 seperti firman Allah Taala dan Sabda Rasulullah SAW .
Meriwayatkan daripada mereka sama seperti meriwayatkan hadith daripada Nabi
kerana mereka juga maksum.
|
5
|
Syariat Islam adalah
sempurna.
|
Bahawa Rasulullah SAW
menyampaikan sebahagian daripada Syariat sahaja sedangkan sebahagiannya
disembunyikan dan ditinggalkan pada Imam Ali.
|
6
|
Menerima periwayatan
sahabat r.a kerana mereka adil dan thiqah (dipercayai).
|
Menolak periwayatan
sahabat, mereka beriktiqad bahawa para sahabat semuanya menipu seperti Abu
Hurairah, Samurah bin Jundub.
|
7
|
Menerima semua
hadith-hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim serta kitab-kitab
hadith sahih yang lain.
|
Tidak berpegang dengan
kitab-kitab hadith Ahli Sunnah melainkan yang ada persamaan dengan aqidah
pegangan mereka.
|
8
|
Berpegang dengan
Al-Quran, Sunnah dan Ijmak sebagai prinsip asas kepada Syariat Islam.
|
Tidak percaya kepada
Ijmak sama ada dari sahabat mahupun selain mereka tanpa kewujudan orang yang
maksum bersama mereka.
|
9
|
Tiada yang maksum
melainkan Rasulullah SAW, para anbia dan rasul-rasul terdahulu.
|
Para Imam-imam adalah
maksum dan kemaksuman mereka adalah perkara dasar dalam prinsip Imamah. Imam
tidak akan terkena dosa sama ada sengaja atau tidak.
|
10
|
Mukjizat yang
dianugerahkan Allah kepada para Nabi dan Rasul adalah satu bukti kebenaran.
|
Mukjizat hanya untuk para
imam, mereka mampu menghidupkan yang mati, menyembuhkan penyakit bisu, kusta
serta mereka memiliki semua mukjizat yang dimiliki oleh para Nabi.
|
11
|
Tiada yang mengetahui
perkara-perkara ghaib melainkan Allah SWT.
|
Para imam mengetahui
perkara-perkara ghaib, tidak terhijab daripada mereka ilmu-ilmu apa yang di
langit, di bumi, di syurga dan neraka.
|
Dakwah ke arah perpaduan bermakna menimbus lubang dan mengecilkan jarak pemisah tersebut. Ini bermakna salah satu pihak melangkah masuk ke pihak yang lain dengan menerima aqidah dan prinsip pihak yang satu lagi. Pihak mana yang bakal memihak kepada pihak yang satu lagi untuk merealisasikan perpaduan dengan meninggalkan aqidah serta prinsip-prinsip dasarnya? Apakah hukum bagi mereka yang mendakwa bahawa Rasulullah SAW menyembunyikan sebahagian yang diturunkan kepadanya? Bagaimana boleh berlaku perpaduan pada permasalahan sahabat yang telah hidup sezaman dengan Rasulullah SAW, menyaksikan bersama turunnya Al-Quran kepada mereka dan dibacakan ke atas mereka. serta Allah SWT telah redha akan mereka, dijanjikan mereka dengan syurga, sedangkan satu pihak mencaci, memfitnah, mengkafirkan dan menjanjikan kepada mereka balasan neraka.
Bagaimana perpaduan akan terlaksana sekiranya umat tanpa ada imam yang memimpin mereka memperbaik urusan-urusan mereka disebabkan imam itu telah hilang selama 12 kurun, meninggalkan mereka dalam kesesatan serta tidak tentu hala tujuan menyebabkan segala urusan-urusan mereka sia-sia tanpa kewujudan imam di kalangan mereka. Adalah menjadi satu kewajipan kepada mereka yang mengangkat syiar perpaduan untuk benar-benar ikhlas pada dakwah mereka dan meninggalkan iktiqad yang terdahulu, serta memperkuat hubungan dengan jumhur muslimin ( majoriti umat Islam), membersihkan sumber-sumber maklumat yang terdahulu daripada kebathilan untuk kembali kepada yang hak dengan kebenaran.
0 comments:
Post a Comment