Pages

29 haiwan yang paling pelik dan unik di dunia


Star-nosed mole’s snout mempunyai 22 tentakel berdaging yang digunakan untuk mengesan makanan dengan sentuhan. Kadang kala dijumpai di Amerika Utara, ia tinggal di kawasan tanah rendah yang lembab dan memakan invertebrata kecil, serangga akuatik, cacing dan moluska.

.21
Hispaniolan solenodon, berupa pelik yang seakan-akan tikus dengan muncung panjang dan gigi istimewa yang beracun. Hanya dua spesis solenodon yang wujud pada hari ini, satu di Haiti dan satu lagi di Cuba.

Seapigs , hidup di dasar laut dan memakan lumpur-lumpur.

Blobfish , adalah jisim bergelatin dengan ketumpatan yang sedikit kurang dari air yang dia tempati. Ini membantunya untuk mengekalkan diri terapung. Berlegar-legar hanya di atas lantai laut.

Dijumpai pada tahun 2005 di Lautan Pasifik Selatan, makhluk ini digelar sebagai “yeti lobster” atau “yeti crab”. Ianya tinggal pada kedalaman 2,200 meter di lubang-lubang hydrothermal sepanjang Pacific-Antarctic.

Penyu putih (white turtle), menonjol dalam kebudayaan Cina.

Jerboa telinga panjang (long eared jerboa) adalah haiwan pengerat seperti tikus yang keluar malam hari di padang-padang pasir China dan Mongolia. Ia mempunyai ekor yang panjang, kaki panjang dan telinga yang sangat besar.

Aye-aye , agak sama perangainya dengan burung belatuk (woodpecker), ia mengetuk-ngetuk pokok untuk mencari makanan. Apabila ia dapat mengesan makanan, ia akan gunakan giginya yang seperti haiwan pengerat untuk menggerogot lubang dan menggalinya dengan jari tengahnya yang panjang.

Saiga biasanya terlebih besar dan fleksibel. Hidungnya dapat menghangatkan udara di musim panas dan menapis debu pada musim panas.

.
Dengan pemakanan mereka yang luar biasa dan keupayaan mengeluarkan lendir,Hagfish digelar sebagai makhluk lautan yang paling menjijikkan.

Naga laut berdaun (Leafy seadragons) dipenuhi dengan anggota badan yang seakan daun, membuatkan mereka penyamar yang unggul. Ditemui di Australia, mereka tinggal dalam air yang sejuk dan tenang.

Slender loris tinggal di kawasan hutan tropika rendah yang basah di India atau Sri Lanka.

Indian gharial , antara jenis buaya yang paling panjang yang kadangkala mencapai 20 kaki.

Hairy frogfish berjalan di sepanjang dasar laut untuk mencari makanan. Ianya boleh ditemui di Indonesia.

Dumbo octopus, sotong yang mendapat nama sempena watak dalam kartun Disney iaitu Dumbo.

Viperfish , ialah ikan laut dalam dengan gigi-gigi yang seperti jarum panjang. Sejenis pemangsa yang amat ganas.

Shoebill, seekor burung yang amat besar yang ditemui di kawasan paya tropika timur Afrika. Ketinggian puratanya ialah 4 kaki dan lebar kepaknya apabila mengepak ialah 7 kaki.

Axolotl adalah neotenic mole salamander Mexico. Haiwan ini digunakan secara ekstensif dalam kajian saintifik kerana kebolehannya untuk memperbaiki bahagian-bahagian tubuhnya.

Guineafowl puffer, dari Lautan Pacifik. Apabila berkembang sepenuhnya, ia mampu mencapai panjang 50 cm.

Frill-necked Lizard, mempunyai kulit besar di sekitar tengkuknya. Ia berlari dengan kaki belakangnya apabila ketakutan. Ini membuatkannya digelar sebagai ‘cicak basikal’ di Australia.

Echidna paruh panjang (Long-beaked echidna) Haiwan ini adalah salah satu dari jenis mamalia yang bertelur.

Tarsier , yang biasa didapati di Asia Tenggara, setiap bebola matanya sebesar lebih kurang 16 mm dan sama besar dengan otaknya .

Beruang Panda merah (Red panda) ialah mamalia herbivor yang saiznya lebih kurang kucing.

Proboscis monkey, amat dikenali dengan hidungnya yang besar. Adalah dikatakan bahawa proboscis betina suka kepada proboscis jantan yang berhidung lagi besar. Lagi besar hidung, lagi mahal si jantan tu.


Pygmy Marmoset , sejenis monyet yang berasal dari hutan barat Brazil, tenggara Colombia, timur Equador dan timur Peru. Mereka adalah omnivor yang makan buah-buahan, daun, serangga dan kadangkala reptilia yang lebih kecil.

Beruang matahari (Sun Bear) ditemui di hutan-hutan tropika Asia tenggara. Dengan ketinggiannya yang hanya 4 kaki, ia adalah keluarga beruang yang paling kecil, dan kadang kala dipanggil sebagai beruang anjing.

Komondor, keturunan anjing Hungary yang besar, yang mempunyai bulu seperti tali yang panjang dan tebal.

Hampir sama dengan Komondor, Hungarian puli juga bertindak pantas dan akrobatik.

Kucing yang tidak berbulu (Hairless cats) , ditemui di banyak daerah di dunia. Tetapi keturunan pertamanya yang berjaya ialah Sphynx. Sphynx yang terawal bernama Prune, lahir pada tahun 1966

29 haiwan yang paling pelik di dunia

Sumber : Telegraph.co.uk


“Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa), sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.” Surah An Nuur : Ayat 41

32 comments:

  1. Replies
    1. 29 Haiwan Yang Paling Pelik Dan Unik Di Dunia ~ Ohhh Baru Tahu >>>>> Download Now

      >>>>> Download Full

      29 Haiwan Yang Paling Pelik Dan Unik Di Dunia ~ Ohhh Baru Tahu >>>>> Download LINK

      >>>>> Download Now

      29 Haiwan Yang Paling Pelik Dan Unik Di Dunia ~ Ohhh Baru Tahu >>>>> Download Full

      >>>>> Download LINK a6

      Delete
  2. eset-nod32-antivirus-license-key-full the list of features of Bitcoin Monitoring, Banking Protection, and Control. ESET's user interface is better and newer this season. We think last year's version is more. NOD32 Antivirus,
    new crack

    ReplyDelete
  3. logic pro x khokharpc Thanks for this post, I really found this very helpful. And blog about best time to post on cuber law is very useful.

    ReplyDelete
  4. wondershare mobiletrans farooqpc Thanks for sharing such great information, I highly appreciate your hard-working skills which are quite beneficial for me.

    ReplyDelete
  5. Thanks for this post, I really found this very helpful. And blog about best time to post on cuber law is very useful. dvdfab-crack

    ReplyDelete
  6. Thanks for this post, I really found this very helpful. And blog about best time to post on cuber law is very useful. winx-dvd-ripper-platinum-crack

    ReplyDelete
  7. Thanks for this post, I really found this very helpful. And blog about best time to post on cuber law is very useful. vovsoft-retail-barcode-crac

    ReplyDelete
  8. vmware-workstation-pro-crack-2 can be a powerful and robust HyperVisor as a sound virtual server track. I can use it with Windows and Linux systems. Since he wants onto a single server with this particular VMM person may cause as many digital machines.
    new crack

    ReplyDelete
  9. Thanks for sharing such great information, I highly appreciate your hard-working skills which are quite beneficial for me. Coreldraw Graphics Suite Crack

    ReplyDelete
  10. I have seen your writing skills. Your writing skills are very amazing. I also like your writing skills very much.
    I think you are a heavy and an old blogger. Keep it up and keep sharing this type of posts with us.
    ntlite crack
    nordvpn crack
    reaconverter crack
    reason crack
    chrispc videotube downloader pro crack
    Crack Like

    ReplyDelete
  11. I also like your writing skills very much. I think you are a heavy and an old blogger. Keep it up and keep sharing this type of posts with us.



    Corel Draw X7 Keygen
    Windows Movie Maker Crack

    ReplyDelete
  12. Tally Erp 9 Crack The clients get 100% unique Microsoft permit that can be actuated straightforwardly on the authority Microsoft site. Besides, it offers a lifetime permit which demonstrates that it doesn't offer a membership administration and doesn't expect one to recharge it time for an expense.

    ReplyDelete
  13. Thanks to the person who owns this website, I learned a lot about what I need to know.Click Now

    ReplyDelete
  14. 29 Haiwan Yang Paling Pelik Dan Unik Di Dunia ~ Ohhh Baru Tahu >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    29 Haiwan Yang Paling Pelik Dan Unik Di Dunia ~ Ohhh Baru Tahu >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    29 Haiwan Yang Paling Pelik Dan Unik Di Dunia ~ Ohhh Baru Tahu >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    ReplyDelete
  15. Hi, I Am Mari. Nice Content. This software is great and working fantastic, there are a lot of features. Visit and install this app for free.
    solidworks

    ReplyDelete
  16. I appreciate the information you provide; it was quite beneficial to me.In the content!https://hdlicense.net/retail-man-pos-crack-download/

    ReplyDelete
  17. Thanks for giving me a place to find good information and ideas and for making it look so good.
    Bluebeam Revu eXtreme

    ReplyDelete
  18. I am very impressed with your post because this post is very beneficial for me and provide a new knowledge to me. this blog has detailed information, its much more to learn from your blog post.I would like to thank you for the effort you put into writing this page.
    I also hope that you will be able to check the same high-quality content later.Good work with the hard work you have done I appreciate your work thanks for sharing it. It Is very Wounder Full Post.This article is very helpful, I wondered about this amazing article.. This is very informative.
    “you are doing a great job, and give us up to dated information”.
    gridinsoft-anti-malware-crack-3/
    lucion-filecenter-suite-crack/
    ninjagram-crack/
    screenhunter-pro-crack/
    tableplus-crack/

    ReplyDelete
  19. You have a fantastic blog here. These days, it's difficult to come across high-quality writing like yours. Individuals like you are extremely valuable to me!
    Take care!!
    Movavi Screen Recorder Crack
    Movavi picverse crack
    Ntlite Crack
    Tunepat video Downloader crack
    Pdf to Dwg Converter Crack

    ReplyDelete

 

Connect with us on Facebook :)

By. HackingUniversity Get this Widget :)