Al Ain Bukan Perkara Main-main. SalaamULLAHu Alaykum…
Perlu kita fahami, bayi yang berumur kurang dari 40 hari berisiko kepada
4 keadaan, 2 keadaan permasalahan rohani, 2 keadaan permasalahan
fizikal. Bagi permasalahan rohani, melibatkan Ain dan Ummu Sibyan.
Gambar Hiasan |
Sang faqir garistebalkan pada posting kali ini adalah permasalahan
rohani, iaitu Ain dan Ummu Sibyan. Ummu Sibyan adalah dari kalangan kaum
jin yang gemar mendengar tangisan anak-anak kecil terutamanya bayi,
maka bagi mengelakkan gangguan ummu sibyan ini, maka Sayyiduna
RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wassalam telah memberi panduan ,
antaranya: “Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada
telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan
dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit)-
(Riwayat al-Baihaqi).
“Selain dari itu, boleh jua diikhtiarkan diazankan secara perlahan di
telinga kanan bayi tersebut setiap kali masuk waktu solat 5 waktu,
hikmah bagi ikhtiar ini sangat bermanfaat, ini antara amalan yang
dilakukan oleh Syeikh Wan Abdullah lakukan kepada anakandanya iaitu
Al-Alim Allamah al-Arif ar-Rabbani Syeikh Wan Daud bin Syeikh Wan
Abdullah sewaktu Tok Syeikh Daud Patani (gelaran kepada Syeikh Daud Al
Fatani) masih bayi.
Cuma, berkaitan dengan gambar atau bayi muda (1hari-40hari), ianya lebih
kepada Al Ain. Permasalahan Al-Ain ini luas perbincangannya, kerana ia
juga terkenal sebagai sihir tanpa jin, malahan masalah ini sebenarnya
dilihat lebih serius berbanding permainan sihir lain.
Al Ain ini seperti yang dimaktubkan di dalam hadith : عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
الْعَيْنُ حَقٌّ وَلَوْ كَانَ شَيْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ
الْعَيْنُ وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ فَاغْسِلُوا Maksudnya : Dari Ibnu
Abbas RodhiyALLAHu Anhu, Nabi SallALLAHu Alaihi Wasallam bersabda : “Ain
(mata jahat) itu benar-benar adanya, jika seandainya ada sesuatu yang
mendahului qadar,maka akan didahului oleh ain.
Apabila kamu diminta untuk mandi maka mandilah.” (hadith riwayat Muslim)
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ فَإِنَّ الْعَيْنَ حَقٌّ Maksudnya :
Dari Aisyah RodhiyALLAHu Anha,RasulULLAH SallALLAHu Alaihi Wasallam
bersabda :” Mintalah kalian perlindungan kepada ALLAH dari ain (mata
jahat) kerana sesungguhnya ain itu haq (benar)” (HR ibnu Majah).
Ain adalah penyakit atau masalah yang disebabkan oleh pengaruh buruk
pandangan mata, iaitu pandangan mata yang disertai rasa takjub atau
bahkan iri dan dengki terhadap apa yang dilihatnya. Terdapat dua jenis
ain, iaitu : ain insi (‘ain berunsur manusia) dan ‘ain jinni (‘ain
berunsur jin).
Malahan ain sering berlaku kepada bayi-bayi kecil, yang mengakibatkan:
1. Tangisan yang tidak munasabah atau tidak bersebab (kecuali masalah
cholic atau hernia) yang tidak berhenti, tubuh terkejut-kejut tanpa
sebab yang jelas, tidak mahu menyusu kepada ibunya tanpa sebab yang
jelas. عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَسَمِعَ صَوْتَ صَبِيٍّ يَبْكِي فَقَالَ مَا لِصَبِيِّكُمْ
هَذَا يَبْكِي فَهَلَّا اسْتَرْقَيْتُمْ لَهُ مِنْ الْعَيْنِ Aisyah
RodhiyALLAHu Anha berkata : “Suatu ketika Nabi (SallALLAHu Alaihi
Wasallam) masuk (rumahnya) kemudian mendengar bayi sedang menangis.
Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) berkata,”Mengapa bayi kalian
menangis? Mengapa tidak kalian bacakan ruqyah-ruqyah (supaya sembuh)
dari penyakit ‘ain?) (Shahihul jami’ 988 n0.5662)
2. Keadaan tubuh yang sangat kurus kering (seperti kurang zat) عَنْ
جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَخَّصَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ لِآلِ حَزْمٍ فِي رُقْيَةِ الْحَيَّةِ وَقَالَ لِأَسْمَاءَ
بِنْتِ عُمَيْسٍ مَا لِي أَرَى أَجْسَامَ بَنِي أَخِي ضَارِعَةً
تُصِيبُهُمْ الْحَاجَةُ قَالَتْ لَا وَلَكِنْ الْعَيْنُ تُسْرِعُ
إِلَيْهِمْ قَالَ ارْقِيهِمْ Dari Jabir RodhiyALLAHu Anhu bahawa
RasulULLAHi sallALLAHu Alaihi Wasallam memberi rukhsah (keringanan) bagi
anak-anak Ja’far menggunakan bacaan ruqyah dari sengatan ular. Baginda
(SallALLAHu Alaihi Wasallam) bersabda kepada Asma’ binti Umais,”Mengapa
Aku lihat badan anak-anak saudaraku ini kurus kering? Apakah mereka
kelaparan?” Asma’ menjawab : “tidak, akan tetapi mereka tertimpa ‘Ain.”
Kata Baginda (SallALLAHu Alaihi Wasallam) ,”Kalau begitu bacakan ruqyah
bagi mereka! (HR Muslim, Ahmad dan Baihaqi)
3. Penyakit kulit yang tidak atau sukar sembuh,contohnya ekzema dan
seangkatan dengannya. Dari hadith dan permasalahan di atas, cukup untuk
menghuraikan apakah Ain dan bagaimanakah ianya terjadi? Permasalahan ain
ini bukan sahaja berlaku akibat rasa iri hati atau takjub (tanpa
kembalikan semula takjub tersebut kepada ALLAH), tetapi juga berlaku
apabila pemuji memuji bayi tersebut setelah melakukan dosa-dosa mulut,
contohnya mengumpat atau memaki hamun orang lain, maka tarikan dari
perbuatan tersebut menjadi warid kepada kalamnya, iaitu apabila dia
memuji seseorang itu cantik, maka warid dari keburukan kalam sebelum itu
diterbalikkan dari apa yang dipuji sebelum itu(cantik lawannya hodoh),
ini berikutan fitrah bayi atau kanak-kanak yang bersih, begitu juga
keadaannya jika mata si pemuji sebelum melihat bayi atau kanak-kanak
tersebut ada melihat perkara-perkara maksiat, maka ianya akan terjadi
hal yang serupa.
NauzubILLAHi min Zalik. Kebanyakan kes yang sang faqir terima di TIAF
yang melibatkan bayi menangis tidak berhenti, selain dari masalah
cholic(kembung perut) dan hernia(angin pasang), ianya kebanyakan
melibatkan Ain, yang sering didakwa oleh perawat-perawat sebelum itu
dengan saka, sihir, pedamping dan sebagainya, yang meleret sehingga
timbul dakwaan yang pelik wal aneh, padahal ianya Ain semata-mata.
(Sabo je le) Permasalahan dengan Al Ain ini, ada dua cara dalam
menghadapinya, sama ada MENGELAK darinya atau merawatnya. Berkaitan
dengan merawat, ianya melibatkan banyak kaedah. Cuma sang faqir
kongsikan salah satu darinya di sini, yang paling ringkas.
Iaitu diberi mandi dengan air bekasan wudhuk ibu kepada bayi tersebut
(bertabaruk) Bersabit dengan hadith : عَنْ أَبِي أُمَامَةَ بْنِ سَهْلِ
بْنِ حُنَيْفٍ أَنَّهُ قَالَ رَأَى عَامِرُ بْنُ رَبِيعَةَ سَهْلَ بْنَ
حُنَيْفٍ يَغْتَسِلُ فَقَالَ مَا رَأَيْتُ كَالْيَوْمِ وَلَا جِلْدَ
مُخْبَأَةٍ فَلُبِطَ سَهْلٌ فَأُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَامِرًا فَتَغَيَّظَ عَلَيْهِ وَقَالَ عَلَامَ
يَقْتُلُ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ أَلَّا بَرَّكْتَ اغْتَسِلْ لَهُ فَغَسَلَ
عَامِرٌ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ وَمِرْفَقَيْهِ وَرُكْبَتَيْهِ وَأَطْرَافَ
رِجْلَيْهِ وَدَاخِلَةَ إِزَارِهِ فِي قَدَحٍ ثُمَّ صُبَّ عَلَيْهِ فَرَاحَ
مَعَ النَّاسِ Dari Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif, dia berkata bahawa
Amir bin Robi’ah melihat Sahl bin Hunaif sedang mandi, lalu berkatalah
Amir : “Aku tidak pernah melihat (pemandangan) seperti hari ini, dan
tidak pernah kulihat kulit yang tersimpan sebagus ini” Maka
terpelantinglah Sahl(pengsan).
Kemudian RasulULLAH sallALLAHu Alaihi Wasallam mendatangi Amir. Dengan
tegas Baginda bersabda :”Atas sebab apa kamu hendak membunuh saudaranya?
Mengapa kamu tidak memohonkan keberkahan (kepada hal yang kamu lihat)?
Mandilah untuknya!Maka Amir mandi dengan menggunakan suatu bekas air,
dia mencuci wajahnya, dua tangan, kedua siku, kedua lutut,hujung-hujung
kakinya, dan bahagian dalam sarungnya. Kemudian air bekas mandinya itu
dituangkan kepada Sahl, lantas dia (Sahl) sedar dan berlalulah bersama
manusia. (HR Malik dalam Al-Muwaththo 2/938, Ibnu Majah 3509, disohihkan
oleh Ibnu Hibban 1424. Sanadnya sohih, para perawinya tsiqah : Zadul
Ma’ad tahqiq Syu’aib al-Arnauth dan Abdul Qodir al-Arnauth 4/150 cetakan
tahun 1424 H).
Merujuk kepada hadith tersebut, tentu menjadi kesukaran untuk mencari
siapa yang memberi Ain, malahan jika tahu siapa yang mengAinkan anak
kita, bagaimana mungkin untuk kita jelaskan kepadanya, maka diqiaskan
dengan tabaruk air wudhuk ibu(berserta doa), ditadahkan di dalam bekas
atau besen, seterusnya, diberi mandi kepada bayi atau anak yang terkena
ain.
Untuk kaedah ini, tidak tertakluk kepada Ain sahaja, boleh juga ikhtiar
bagi permasalahan anak yang degil atau bermasalah dengan pelajaran.
Antara kaedah mengelakkan Ain dari berlaku: Setiap kali anak menerima
pujian dari sesiapa sahaja, letakkan tangan kanan di atas kepalanya, dan
ucapkan Taawudz (di dalam hati, kemudian mohon perlindungan ALLAH dari
segala mara bahaya). Pada malam hari sebelum ibubapa tidur, bacakan Al
Ikhlas 3x, dan tiupkan di ubun-ubun bayi perlahan-lahan(sambil dalam
hati berdoa mohon perlindungan ALLAH) sehingga habis nafas, nafas yang
akhir ditiup sehingga ke kaki dengan kadar menghembus.
Kepada ibubapa, terpulang di atas perkiraan kalian untuk ikhtiar
perlindungan anak-anak kalian, terutama yang memperolehi ‘new baby’ atau
yang anak mereka sedang sakit, pertimbangkanlah keputusan untuk upload
gambar anak-anak anda. Kebanyakan kes Ain yang sang faqir terima di
klinik TIAF, 98% daripadanya adalah asbab meng’upload’ gambar bayi
mereka di facebook atau laman sosial yang lain, tambahan pula bayi
mereka sedang bermasalah sewaktu itu. NauzubILLAHi min zalik.
Semoga perlindungan ALLAH beserta sekalian yang ikhlas dan faham dengan setiap amal perbuatan mereka.
Wassalam.
0 comments:
Post a Comment